Професионална
компетентност
Професионално и етично задължение на социалния асистент е да се грижи за потребителите, като максимално използва своите професионални умения и знания.
Професионално и етично задължение на социалния асистент е да се грижи за потребителите, като максимално използва своите професионални умения и знания.
Той носи пълната отговорност за качеството на
услугите, които извършва. Социалният асистент е задължен да работи в рамките на
своята професионална компетентност, произтичаща от обучението и опита му.
Например: дори да има представа как се поставя инжекция, той няма право да ги
извършва в рамките на професионалната роля на социален асистент. Същото правило
важи и за всяка друга дейност, излизаща извън регламентираните (например да
влиза в ролята на лекар и да поставя диагнози, на психолог, на адвокат и.т.н.).
Неетично е и да дава погрешна информация за своята квалификация, образование или опит.
Неетично е и да дава погрешна информация за своята квалификация, образование или опит.
Отговорност на социалния асистент е да спазва
професионалните граници и да не встъпва в непрофесионални отношения с
потребителя (например интимни връзки, връзки свързани с материални интереси).
Спазването на границите означава и стриктно разграничаване на изявленията и
действията като обикновен човек и като представител на професията „социален
асистент„ например, от позицията на обикновен човек е нормално да се дават
съвети и препоръки. Като социален асистент тези действия трябва да са много премерени.
Даването на съвети крие риска от изграждане на неравностойни и зависими
отношения между потребителя и социалния асистент.
Рискови
фактори при спазване на професионалните граници
-
Смесване на ролите – социалният асистент
възприема потребителя като свой близък (например като майка), а потребителят
вижда в лицето на социалния асистент своя дъщеря, например.
-
Неразбиране или изкривяване на работните
взаимоотношения – например, когато социалният асистент възприема потребителя
като свой работодател и приема, че от него зависи дали ще запази работата си.
-
Криворазбрана етика – когато социалният
асистент има разбирането, че ако не задоволи всички нужди и желания на
потребителя (като поема отговорности извън рамките на професията), ще бъде ”лош
човек”
-
Влизане в ролите на „спасител“ и
„жертва“ – социалният асистент изхожда от разбирането, че без неговата помощ
потребителят няма да може да живее.
Умения за осъществяване на професионални контакти
Работата на социалните асистенти предполага
непрекъснато партниране с различни институции и специалисти. Това са близките
на потребителя, както и професионалисти, които предоставят подкрепа в различни
житейски ситуации. Социалният асистент трябва да умее да поддържа дългосрочни
професионални контакти при грижите си за потребителите с:
-
Организацията, която е доставчик на
социалните услуги;
-
Общинска администрация
-
Пенсионна служба;
-
Болници и други здравни заведения;
-
Лични лекари, психолози;
-
Други доставчици на социални и допълващи
услуги за хора в риск на територията на общината.
Пряк контрол върху работата на социалния асистент извършва неговият работодател, в случая Социомед Консултинг, с цел подобряване качеството на услугите, предоставяни от социалния асистент. Близките на потребителя да предоставят обратна информация за работата на социалния асистент към фирмата и как може да се подобри тяхното предоставяне.
Няма коментари:
Публикуване на коментар