Not seeing a Scroll to Top Button? Go to our FAQ page for more info.

четвъртък, 9 юли 2015 г.

Здравословно хранене при възрастните хора


здравословно хранене при възрастните хора
При възрастните хора е важно да бъде осигурено подходящо и правилно хранене за поддържане на добро телесно тегло и като профилактика срещу различни болести и техните усложнения, като остеопороза, затлъстяване, диабет, сърдечно-съдови заболявания и др.
Доброто хранене може да помогне на възрастния човек да преодолее депресията.
Добре е храните, които се дават да не са много трудни за дъвчене.
Понякога възрастните хора може да се нуждаят от повече сладки или солени храни, поради промени във вкуса.
Здравословното хранене при възрастните хора може да помогне и при избягване на самотата и социалната изолираност.
От изключителна важност за поддържането на добър тонус при възрастните хора е и физическата активност. Добре е да се правят разходки, туризъм, пазаруване.
Храната е нужна за развитието, растежа и поддържането функциите на организма, както и за качеството на нашия живот.
Според данни на Министерството на здравеопазването нездравословното хранене води до появата и развитието на много заболявания, измежду които сърдечно-съдови, ракови и др. Високата консумация на висококалорийни храни и ниската физическа активност допринасят за затлъстяването, което от своя страна води до поява на диабет, високо кръвно, сърдечно-съдови заболявания и др.

Препоръки за здравословно хранене при възрастните хора:

1. Добре е да се консумира разнообразна храна.
2. Хранете се редовно и с удоволствие.
3. Консумирайте повече зърнени храни, понеже са важен източник на енергия. Ако можете, взимайте пълнозърнест хляб и други пълнозърнести продукти.
4. Консумирайте често разнообразни плодове и зеленчуци. Ако можете, приемайте ги сурови, понеже съдържат най-много витамини в необработен вид.
5. Намалете употребата на сол.
6. Консумирайте в умерени количества алкохолни напитки.
7. Приемайте ежедневно достатъчно количество вода (около 1,5 – 2 литра) и други напитки, като чай, айрян и натурални плодови сокове, несъдържащи захар.
8. Ограничете приема на захар и захарни изделия, както и на газирани напитки, съдържащи захар.
9. Да се ядат храни богати на:
– Калции – кисело мляко, риба, зеленолистни зеленчуци, бобови растения и др.;
– Витамин В – пълнозърнести продукти, кафяв ориз, жито, черен дроб;
– Витамин C – плодове, цитрусови плодове и зеленчуци;
– Желязо – птиче месо, сусамово масло (сусамов тахан), сушени кайсии, бобови растения, яйца, пшеничени кълнове , зеленолистни растения и зеленчуци, като коприва, спанак и др.;
– Цинк – соя, семена, ядки, гъби, шоколад и какао на прах, мастноразтворими витамини А, Е, Д, К и минерални вещества и др.